Geïntegreerd Interactief Semi-Digitaal Onderwijs
Onze maatschappij verandert, onze leerlingen veranderen. Kinderen groeien op in een omgeving die hen sterk beïnvloedt. Het onderwijs ervaart deze veranderingen. De meeste scholen willen hierop inspelen en denken op dit moment na over de inrichting van hun onderwijs. Men is op zoek naar een manier
waarop de jongere van nu geboeid kan blijven bij onderwijs.
Met Gisdo is dit mogelijk. De gedachte achter Gisdo is deze motivatie van de jongere. De lerenden zijn alleen te motiveren als zij zelf sturing kunnen aanbrengen in het eigen leerproces. De leerling is de motor van het onderwijs en niet de leraar! In de Gisdo-aanpak leert een leerling zelf actief informatie te verzamelen en te delen met anderen. De leraar vervult de rol van coach. De nadruk ligt op discussie, samenwerking, individuele verwerking en reflectie.
In een Gisdo-klas...
- leren leerlingen samen,
- werken leerlingen met een eigen
dagplan,
- wordt veel met de computer gewerkt,
- is de sfeer goed en respecteert men
elkaar,
- staat op de achtergrond een
rustgevend muziekje op,
- zijn leerlingen doelgericht aan het
werk,
- zitten de leerlingen aan kleurige
ronde meubels,
- kan de leraar goed rondlopen en hulp
geven waar nodig,
- geeft de leraar gerichte interactieve
instructie,
- worden veel vragen aan elkaar
gesteld,
- is de motivatie van leerling en leraar
hoog!
Hoe?
- Een dagplan met ruimte voor differentiatie
- Gisdogrammen (pictogrammen met betekenis)
- Open en gestructureerde taken
- Gedifferentieerde instructie
- Samenwerkend leren in groepen
- Taak- en rolverdeling binnen de groepen
- Eigen initiatief stimuleren
- Een leraar als coach en begeleider
- ICT-gebruik op verschillende manieren